Netflix recensies

Serie review | The I-land | Miniserie

Begin september ging de miniserie ‘The I-land’ van start op Netflix. Je kon er bijna niet omheen door de mysterieuze en spannende trailer. Maar of de serie dezelfde sfeer blijft aanhouden, dat is een andere vraag.

The I-land wordt niet voor niets bestempeld als een miniserie, want hij bevat slechts zeven afleveringen van elk gemiddeld een veertigtal minuten. Het begint meteen al bij een niet zo origineel concept: tien personen worden wakker op een eiland, zonder te weten waar ze zijn en wie ze zijn. Het concept lijkt dus redelijk typisch, alhoewel snel duidelijk wordt dat het niet zo is. Heel wat personen vergeleken het met Lost versus The Hunger Games, maar zelf had het toch wat originele elementen in zijn mars.

Things are gonna get a lot worse out here before they get better.

— Brody (Alex Pettyfer), The I-Land, Season 1: Brave New World

Iedere aflevering van ‘The I-land’ brachten wisselende gevoelens met zich mee. Aan de ene kant was het telkens spannend en mysterieus genoeg om door te kijken, en aan de andere kant waren zowel de seizoensfinale als de special effects niet om naar huis te schrijven. Ook bepaalde personages gingen zwaar over de schreef om nog als geloofwaardig bestempeld te worden. Zoals je leest, een haat-liefde relatie dus. Het verhaal komt ook pas op gang na een drietal afleveringen en dat is best wel laat als de volledige serie slechts zeven afleveringen telt.

Hierboven vind je de trailer van de serie, maar als je het mij vraagt heb je hier mee praktisch alle spannende scènes gezien. Ik heb echt een zwak hart, en kan dus amper thrillers kijken maar echt veel geschrokken ben ik niet. De serie draait meer om het mysterieuze element, wat de trailer niet doet uitschijnen.

Conclusie

The I-land was een vermakelijke serie, maar ook niet meer dan dat. Het is een eendagsvlieg die ik naar mijn mening niet meer ga herinneren. De helft ben ik nu al kwijt en zelfs de namen van de personages schieten mij zelfs niet meer te binnen. Misschien komt het door de naïviteit van de personages, geen idee. Want laat ons eerlijk zijn: als jij op een eiland zou terecht komen met negen andere mensen. Je weet niet waar of wie je bent en hoe je hier terecht bent gekomen. Daarnaast draagt elke persoon dezelfde kledij en heeft iedereen een welbepaald voorwerp op zak. Wat zou jij doen? Net als de personages gaan zwemmen in de zee, of eerst op onderzoek uit gaan hoe de vork aan de steel zit? …

Ja, dat dacht ik al … Op zich is het best een bingewatch-waardige serie, aangezien je het perfect op één vakantiedag kan uitkijken. Maar op basis van het geheel heeft het mij niet kunnen bekoren.

The I-land heeft mij niet omvergeblazen en dat is jammer, want op basis van de trailer had ik toch meer verwacht.